Kostenbesparende tips voor zakelijke schoonmaakdiensten

Besparen op zakelijke schoonmaakdiensten

Je weet als ondernemer zelf vast wel hoe belangrijk een schone werkomgeving is voor jezelf, maar ook voor je medewerkers en klanten. Toch kan de schoonmaak van je werkomgeving een flinke hap uit het budget nemen. Of je nu een kleine kantoorruimte hebt of een groot bedrijfspand, met deze adviezen kun je besparen op je kosten. Ontdek met onze tips hoe jij je werkplek stralend houdt, terwijl je kunt besparen op zakelijke schoonmaakdiensten.

Investeer in apparatuur van kwaliteit

Het investeren in goede schoonmaakapparatuur kan veel geld kosten, maar verdient zich op de lange termijn weer terug. Met professionele machines kun je sneller en grondiger te werk gaan dan met handmatige methoden. Hiermee kun je zowel tijd als arbeidskracht besparen. Door duurzame apparaten te kiezen, zul je langer gebruik kunnen maken en besparen op zakelijke schoonmaakdiensten. Ook vereisen deze apparaten minder onderhoud.

Vaak is er een verschil in benodigdheden per situatie. Heb je één redelijk kleine kantoorruimte of een compleet bedrijfspand? Dat is een factor om rekening mee te houden. Toch is de schoonmaak iets waar je rekening mee moet houden bij het kopen van een bedrijfspand. Hoeveel vierkante meter moet er schoongemaakt worden, wc’s, airco’s, etc. zijn ook factoren die hierbij komen kijken. Ook is het slim om rekening te houden met het toekomstbeeld van je bedrijf of pand. Wil hier graag meer over weten? Lees dan onze blog waarin wij alles over het kopen van een bedrijfspand bespreken!

Efficiënt gebruik van schoonmaakmiddelen

Je kunt veel geld besparen door op een efficiënte manier om te gaan met je schoonmaakmiddelen. Wij raden je aan te beginnen met geconcentreerde producten. Deze kunnen in eerste instantie een stuk duurder lijken, maar deze gaan vaak een stuk langer mee. Je hebt namelijk minder van deze middelen nodig per schoonmaakbeurt, wat op de lange termijn voordeliger kan uitpakken. Door ook te investeren in goede doseersystemen, zorg je dat je juiste hoeveelheid product gebruikt.

In onze Gids  Hoe een makelaarskantoor beginnen?

Hiernaast kun je beter voor duurzame en milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen kiezen. Vaak zijn deze een stuk geconcentreerder en multifunctioneel. Hierdoor heb je minder verschillende producten nodig voor de schoonmaak. Ook zijn deze schoonmaakmiddelen een stuk zachter voor oppervlakken, wat betekent dat de levensduur van je interieur ten goede komt.

Dit is vooral belangrijk bij oppervlakken die veel gebruikt worden, zoals de vloer. Vaak is het erg duur om deze te vervangen. Bovendien moet er ook rekening gehouden worden met het materiaal en de afmetingen. Dit kan allemaal erg hoog oplopen, wat ook in je budget kan snijden. Lees onze blog over het besparen van geld op een nieuwe vloer, om de beste tips mee te krijgen!

Kijk bij de aanschaf van de schoonmaakmiddelen goed naar de certificering en mogelijke eco-labels. De labels geven aan dat het middel zowel effectief als milieuvriendelijk is. Door deze bewuste keuze te maken, kun je niet alleen op kosten besparen, maar ook nog eens bijdragen aan een groenere bedrijfsvoering.

Besparen op zakelijke schoonmaakdiensten

Inhouse schoonmaak tegenover uitbesteding

Vaak bestaat de keuze tussen het laten uitbesteden van de schoonmaak of deze zelf verrichten uit verschillende factoren. Voor grote projecten of specialistische taken, kan uitbesteden een voordelige optie zijn. Dit komt doordat professionele bedrijven meestal wel toegang hebben tot de benodigde apparatuur en de kennis of expertise. Dit leidt dan ook tot betere resultaten en het besparen van tijd.

Wil je meer controle en flexibiliteit? Dan is in-house schoonmaak misschien meer voor jou. Met in-house schoonmaak kun je snel inspelen op onverwachte situaties. Bovendien is het voor routine schoonmaak ook een stuk voordeliger. Door een grondige kostenanalyse te maken voor beide opties, kun jij de beste keuze maken. Deze keuze kan verschillen per bedrijf en situatie, maar wel besparen op zakelijke schoonmaakdiensten.

In onze Gids  Alles over het kopen van een bedrijfspand

Preventief onderhoud

Voorkomen is beter dan genezen. Dit geldt zeker als het om schoonmaakkosten gaat. Door je apparatuur regelmatig te onderhouden, verleng je hun levensduur. Het is slim om de apparatuur met enige regelmaat te controleren op slijtage en op tijd reparaties uit te voeren. Hiermee voorkom je onverwachte uitval en dure vervangingen.

Ook is het slim om je personeel te leren hoe zij zorgvuldig met de apparatuur om moeten gaan. Hierdoor kunnen zij ook helpen met de schoonmaak of het onderhoud van deze. Handelingen die niet veel moeite kosten, zoals het reinigen van filters, kan een groot verschil maken. Door preventief te werk te gaan, bespaar je op de lange termijn veel geld op reparatie- en vervangingskosten.

Overige groene schoonmaak

De milieuvriendelijke schoonmaak is niet alleen goed voor de planeet, maar ook voor je budget. Kies daarom voor energiezuinige apparatuur en eventueel LED-verlichting. Dit bespaart op je elektriciteitsrekening. Heb jij een bedrijfspand in Noord-Limburg en wil je deze een opfrisbeurt geven? Kies dan voor een gevelreiniging in Weert. Hiermee zorg je dat het ‘visitekaartje’ van je bedrijf goed uitziet voor je klanten, medewerkers en partners.

Door vandaag nog te beginnen met het implementeren van deze adviezen, kun je veel besparen op zakelijke schoonmaakdiensten. Gebruik de tips die wij hierboven hebben besproken voor jouw situatie en voer deze in. Kort samengevat; met de juiste schoonmaakdiensten houd je je bedrijf brandschoon én financieel gezond. Een ware ‘win-winsituatie’ voor iedereen!

Bekijk ook: De psychologie van een ondernemer: Hoe mindset succes bepaalt

Uitgelicht

Recent

De impact van de herverkiezing van Trump op de economie

De psychologie van een ondernemer: Hoe mindset succes bepaalt

De kracht van interieurinrichting voor bedrijven

De rol van taxaties en waardebepalingen in de economie

© Geldwebgids
- 2025